Najczęstsze problemy i propozycje rozwiązania
Problem:
Nierównomierne spalanie opału (występowanie niedopalonego opału z jednej strony paleniska)
Przyczyna
- Zbyt mała ilość powietrza, niezbędnego do prawidłowego przebiegu procesu spalania.
- Nieszczelność paleniska.
- Niedrożność otworów nadmuchowych w palenisku.
- Zła jakość paliwa.
Rozwiązania
- Zwiększenie zakresu pracy wentylatora (z poziomu sterownika).
- Uszczelnienie płyty paleniska silikonem żaroodpornym.
- Dokładne oczyszczenie paleniska ze zwróceniem szczególnej uwagi na otwory nadmuchowe.
- Zmiana paliwa na zgodne z zaleceniami zawartymi w DTR-ce kotła.
Problem:
Powstawanie tzw. „spieków” w komorze spalani
Przyczyna
- Zbyt duża ilość powietrza doprowadzanego do paleniska.
- Zła jakość paliwa (niska kaloryczność).
- Wysoki stopień wilgotności paliwa.
- Umieszczenie deflektora w małej odległości od paleniska (zaledwie kilka cm).
Rozwiązania
- Zmniejszenie zakresu pracy wentylatora.
- Zwrócenie uwagi na umiejscowienie deflektora (prawidłowa odległość od paleniska wynosi 10-15cm).
- Zmiana paliwa na zgodne z zaleceniami zawartymi w DTR-ce kotła.
Problem:
Przepalenie deflektora po krótkim okresie eksploatacji kotła
Przyczyna
- Zbyt duża ilość powietrza doprowadzanego do paleniska, wywołująca gwałtowny przebieg procesu spalania, wskutek którego doszło do uszkodzenia deflektora.
Rozwiązania
- Deflektor stanowi część eksploatacyjną kotła (podobnie jak ślimak), w przypadku zużycia/uszkodzenia zaleca się wymianę na nowy.
Problem:
Spadanie nie spalonego opału do popielnika
Przyczyna
- Na palenisko została podana zbyt duża dawka paliwa, która podczas przerwy nie została spalona w 100%.
- Zbyt krótka przerwa między kolejnymi podawaniami porcji paliwa.
- Zbyt mała ilość powietrza niezbędnego do prawidłowego przebiegu procesu spalania.
- Zła jakość paliwa.
Rozwiązania
- Zmniejszenie dawki podawanego paliwa poprzez skrócenie czasu podawania w [s] – parametr na sterowniku (zalecane parametry: czas podawania – 15-20s).
- Wydłużenie czasu przerwy pomiędzy podawaniami w [s] (zalecane parametry: czas przerwy – 60s).
- Zwiększenie zakresu pracy wentylatora.
- Zmiana paliwa na zgodne z zaleceniami zawartymi w DTR-ce kotła.
Problem:
Wydostawanie się dymu ze zbiornika na opał
Przyczyna
- Niski poziom paliwa w zbiorniku <30%
- Niedomknięta klapa zbiornika.
- Zużyte szczeliwo uszczelniające klapę zbiornika.
- Zanieczyszczone palenisko i kanały konwekcyjne kotła.
- Nienależyty ciąg kominowy spowodowany zbyt małym przekrojem komina lub jego przytkaniem.
- Wysoka wilgotność paliwa, które po ogrzaniu odparowuje (mokre ścianki od wewnętrznej strony zbiornika).
Rozwiązania
- Uzupełnienie poziomu paliwa w zbiorniku i utrzymywanie go na poziomie >30%.
- Sprawdzenie i ewentualne domknięcie klapy zbiornika.
- Sprawdzenie stanu szczeliwa i ewentualna wymiana.
- Dokładne wyczyszczenie paleniska i kanałów konwekcyjnych kotła.
- Wyczyszczenie komina, co poprawi jego drożność.
- Zmiana paliwa na zgodne z zaleceniami zawartymi w DTR-ce kotła.
Problem:
Zacięcie tłoka (dotyczy kotłów z podajnikiem tłokowym)
Przyczyna
- Nieprawidłowe parametry sterownika.
- Nieprawidłowe podłączenie poszczególnych podzespołów kotła.
- Wystąpienie materiału niepożądanego w podajniku (np. kawałek metalu).
- Nieodpowiednie ustawienie lub uszkodzenie czujnika krańcowego
Rozwiązania
- Zmiana parametrów sterownika po szczegółowym zapoznaniu się z instrukcją sterownika i podajnika.
- Sprawdzenie i ewentualne poprawienie podłączeń podzespołów kotła.
- Usunięcie ciała obcego z podajnika po wcześniejszym rozkręceniu cięgna i poruszaniu tłokiem przód-tył.
- Skontaktowanie się z serwisem producenta podajnika.
Problem:
Zapalenie się opału w zbiorniku
Przyczyna
- Niesprzyjające warunki atmosferyczne w postaci silnego wiatru.
- Nieprawidłowe ustawienie tłoka w pozycji wyjściowej.
- Bardzo niski poziom paliwa w zbiorniku (zwłaszcza w przypadku pelletu).
Rozwiązania
- Sterownik wyposażono w czujnik alarmowy, który w sytuacji awaryjnej rozłączy nadmuch i rozpocznie przepychanie żaru ze zbiornika w stronę paleniska.
- Jeżeli kocioł wyposażono w dodatkowe zabezpieczenie, tzw. „strażak”, nastąpi zwolnienie blokady zaworu termostatycznego i zalanie żaru w podajniku.
Problem:
Zerwanie zawleczki w silniku podajnika
Przyczyna
- Wystąpienie w opale materiału niepalnego (metal, kamień, itp.).
- Zastosowanie paliwa o granulacji większej niż zalecana przez producenta (5-25mm).
- Zużyty ślimak – ubytki w uzwojeniu i chropowate wżery na wewnętrznej stronie rury, utrudniające swobodny przesuw paliwa, blokujące w efekcie ruch ślimaka.
Rozwiązania
- Usunięcie z opału zanieczyszczeń (dostęp poprzez odkręcenie wyczystki podajnika lub okienka rewizyjnego w zbiorniku na opał).
- Zmiana opału na paliwo o zalecanej granulacji.
- Wymiana zawleczki na nową (śruba M5, twardość 8.8)
- Regularne przeprowadzanie czynności serwisowych, polegających na czyszczeniu ślimaka (piaskowanie, szlifowanie), wewnętrznej strony rury zachowując jej gładką powierzchnię, usuwaniu zalegających spieków z kolana retorty.
Problem:
„Buczenie” motoreduktora
Przyczyna
- Zablokowany ślimak, wymuszający pracę silnika „na zwarciu”.
- Uszkodzenie kondensatora i cewki rozruchowej podajnika.
Rozwiązania
- Usunięcie przyczyny zablokowanego ślimaka (w przypadku zanieczyszczenia lub zużycia – wymiana na nowy).
- Wymiana kondensatora na nowy, zgodny z parametrami dotychczas zainstalowanego podajnika.
- Skontaktowanie się z serwisem producenta podajnika.